Svar: Madvaner - 2 år, 3 mdr.

9. juni 2010

Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og dine meget fine overvejelser omkring jeres dreng og hvordan spisesituationen skal foregå :)

Som udgangspunkt er jeg helt enig med dig i meget af det du skriver, jeg har dog et par tilføjelser :)

Det er generelt en rigtig god idé at give ham varieret mad og altid lade mindst en af de ting du servere, være noget du ved han godt kan lide. Hvis han f.eks. godt vil spise rugbrød, så kan du fint servere en kvart skive rugbrød om aftenen og er han mere sulten kan han så spise den mad der i øvrigt er på tallerkenen.

Det er også en rigtig god idé at servere maden adskilt og i skåle og så lade ham tage det, han umiddelbart har lyst til. Også selvom der så glider mest pasta ned den ene dag og så måske majs eller agurker den næste. Det er vigtigt, at han også får lov til selv at vælge - netop fordi han er i en selektiv alder, det du skal sørge for er at valgmulighederne er sunde og noget du kan stå inde for.

Og så er rigtig fint besluttet, at han skal spise det der er på bordet og ikke have specielle retter. Hvis han så har spist lidt og du næsten på forhånd ved at han vil komme 1 time senere og bede om mad igen, så må du meget gerne levne noget som du så serverer for ham der. Alt efter hvad aftensmaden har bestået af, kan den så serveres kold (frikadeller kan f.eks. godt spises kolde) eller den kan evt. lunes i mikrobølgeovn, hvis det f.eks. er lasagne.

Jeg er ikke tilhænger af at børn skal gå sultne i seng, så nærmer putningen sig og han tydeligt er sulten, så er det også fint at tilbyde ham et desideret godnatmåltid. Det kan være en grød ...

Annonce

... eller en grovbolle med ost eller lignende.

Man skal naturligvis respektere at der er noget mad, som barnet ikke kan lide. Derfor er det en god idé altid at servere lidt forskelligt. Vælg mad som appellerer til synet i farverne og lad maden være adskilt på tallerkenen. Så kan han selv vælge til og fra. Hvis I ikke allerede har det, så køb f.eks. en rumopdelt tallerken og tal med ham om at der skal ligge lidt forskelligt i hvert rum, for at se om det kan appellere til at spise lidt mere varieret.

Snyd ham aldrig ved at fortælle at det er noget andet end det egentlig er. Det vil gøre ham usikker og han vil ikke vide, hvad han så skal tro fremover.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Lad ham deltage i madlavningen, han kan sagtens med den alder han har nu, være med til at lave mad, dække bord osv. Og jo mere han er med til selv at lave og forberede, jo mere positiv vil han også være for at spise maden bagefter.

Vælg de gammeldags retter, gerne retter med sovs. Børn elsker sovs som almindelig brun sove eller bearnaisesovs og han må gerne få sovs. Hvis han godt kan lide panerede ting som kyllingenuggets osv. så prøv at lave andre former for panerede retter. Det kan være panerede rødspættefiletter med lidt remoulade eller det kan være panerede koteletter, schnitzler, eller karbonader.

Og sidst men ikke mindst - Spar på sukkeret. Giv ham ikke saft, slik, kager, kiks og lignende som mellemmåltider. Det vil fjerne den naturlige sultfornemmelse - og pas også meget på med at bruge slik, nødder eller andet som belønning for at spise sund mad ... :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.